- 〈NEEDLES〉x〈SMITH'S〉
- COVERALL ¥26,400
PAINTER PANT ¥18,700
- 〈NEEDLES〉x〈SMITH'S〉
- COVERALL ¥26,400
PAINTER PANT ¥18,700
- 〈NEEDLES〉x〈SMITH'S〉
- COVERALL ¥26,400
PAINTER PANT ¥18,700
- 〈NEEDLES〉x〈SMITH'S〉
- COVERALL ¥26,400
PAINTER PANT ¥18,700
- 〈NEEDLES〉x〈SMITH'S〉
- COVERALL ¥26,400
PAINTER PANT ¥18,700
- 〈NEEDLES〉x〈SMITH'S〉
- COVERALL ¥26,400
PAINTER PANT ¥18,700
Styling:Shota Iigaki
Photography:Takeki Yasuda
Hair & Make-up:Katsuyoshi Kojima(TRON)
Model:Gota(Friday), Conrad(Y’s C),
Kien(PUMP management), Ayumi Turnbull(bnm)
Photography:Takeki Yasuda
Hair & Make-up:Katsuyoshi Kojima(TRON)
Model:Gota(Friday), Conrad(Y’s C),
Kien(PUMP management), Ayumi Turnbull(bnm)
〈NEEDLES〉x〈SMITH’S〉COLLABORATION PRODUCTS
〈SMITH'S〉を初めて知ったのは私が高校生のときでした。『Made in U.S.A. Catalog』(読売新聞社)に掲載されていたペインターパンツの写真を一目見て、他のワークウェアブランドにはみられない、テーパードシルエット、ステッチワーク、尾錠などの洗練されたデザインに惹きつけられました。Words by KEIZO SHIMIZU
そのペインターパンツを実際に手に入れることができたのは、19歳くらいの頃だったのですが、実は自分に合ったサイズを手に入れることはできませんでした。というのも、当時の日本には32インチまでの小さなサイズしか輸入されておらず、34インチの私のサイズは市場になかったんです。仕方なく少しタイトなサイズで穿いていたのですが、結局やはり数回穿いただけになってしまいました。
その後、念願のジャストサイズを手に入れることができたのは、アメリカの現地でした。1983年に初めての海外買い付けでニューヨークへ行った際、いの一番で行った「ハドゾンズ」や、ロングアイランド郊外のサープラスショップなどで取り扱っていて、そこでようやく34インチを購入することができたんです。
当時の〈SMITH'S〉は、〈LEE〉、〈CARHARTT〉、〈OSHKOSH〉などの無骨なイメージとは反対で、どちらかというと少し軟弱でマイナーで、典型的な日本のアメリカ物好きな人たちにはあまり好まれていなかったと思います。反面、スノッブでチープシックなヨーロッパ物好きな人たちには歓迎されていて、そんなところも私が〈SMITH'S〉に惹かれていた理由のひとつです。
デニムというジャンルでは、カバーオールもまた、私にとって思い入れの強いアイテムです。当時からデニムと言えば、5ポケットジーンズとGジャンでしたが、私が好んで着ていたのはカバーオールとペインターパンツ。ガッチリ体型の私には、そっちの方がしっくりきたんです。当時のカバーオールは特に着丈が長めで少し野暮ったく見えるせいか、着ている人も少なかったので、天邪鬼な私には最高のデニム・アイテムでした。
今回頂いたコラボレーションのオファーは、まさに「待ってました」という気持ちでした。作りたかったのはもちろん、カバーオールとペインターパンツ。70年代のカラーツイルの生地にコントラストステッチを効かせた、私のなかで一番〈SMITH'S〉らしいアレンジを、今の時代感に程よくブレンドしてみたつもりです。オーセンティックなアイテムではありますが、その着こなし方にルールはありません。皆さんが自由気ままに、自分の好きなように着てもらえたら嬉しいです。
清水慶三:1958年、山梨県甲府市生まれ。NEPENTHES代表 /〈NEEDLES〉デザイナー。
At 19 I was actually able to get my hands on the painter pants, but finding a pair in my size was out of the question. Back then Japan only imported up to 32 inch waisted pants, and my 34 inch did not have a place in the market. Regardless, I reluctantly wore them but it was still a bit too tight and I only wore them a few times after that.
When I had finally got a hold of the perfect fit, it was in the states, back in its motherland. It was in 1983 when I went to New York for my first ever overseas business trip as a buyer. Stores like Hudsons, which was the very first place I went to, and surplus shops in the outskirts of Long Island carried my long desired 34 inch.
Back then, compared to the roughness that brands like Lee, Carhartt, and OshKosh had, SMITH'S had a softness to them and was also minor in scale; total opposites. Hence it wasn’t favored by many of the Japanese who sought for all things typically American. However it was welcomed by the cheap-chic fashion snobs who were into European articles, and that was one of the reasons why I was fascinated by SMITH'S.
In the genre of denims, the coveralls also hold a special value for me. The 5 pocket jeans and jean jacket has always been a staple denim favorite, but I favored coveralls and painter pants. The style simply agreed with my big figure better. The coveralls had this distinct length then, which could be seen as unrefined, and could’ve been a partial reason why it didn’t attract much wearers. For a heretic like me though, it was the optimum denim wear.
Receiving this collaboration offer felt like it was exactly what I’ve been waiting for. Needless to say, I wanted to make the coveralls and painter pants. The colored twill fabric of the 70s with the contrast stitch, which in my mind, is the most SMITH’S adaptation moderately blended with the current. The items are conventionally authentic, but there are no rules. As long as they are worn with the freedom of each individual, I am contented.
Keizo Shimizu : Born 1958 in Kofu, Yamanashi. NEPENTHES CEO / NEEDLES Designer